Sairaala vesivärimaalauksessa

Jaa artikkeli

Hoitajapula ja hyvinvointialueiden aloitus: Näin sujui Temporen vuosi 2023

Vuosi 2023 merkitsi merkittävää käännekohtaa sote-alalla uusien hyvinvointialueiden käynnistyttyä ja hoitajapulan ollessa yhä ajankohtainen haaste. Hyvinvointialueille ja kunnille sijaispalvelua tarjoava Tempore Henkilöstöpalvelut on ottanut aktiivisen roolin, tarjoamalla innovatiivisia ratkaisuja ja luoden uusia mahdollisuuksia sekä työntekijöille että asiakkaille.

Vuoden 2023 aikana, keskellä jatkuvia muutoksia ja haasteita, Tempore on halunnut uudistua ja innovoida, sekä edistää alaa erityisesti läpinäkyvyydellä ja digitalisoinnilla.

Helpottaako hoitajapula?

Toiveita hoitajapulan lievästä helpottumisesta on näkyvissä Tempore Henkilöstöpalvelut Oy:n viime vuoden tunnusluvuissa.  Näin niitä tulkitsee Temporen toimitusjohtaja Jaana Jantola.

-Vaikka sijaistarpeita raportoitiin 15 prosenttia enemmän, lähes 390 000 kappaletta, täyttöasteemme nousi viime vuonna 5 prosenttia. Se oli viime vuonna jo 82 prosenttia. Tämä on merkittävä parannus verrattuna edellisten vuosien 77 prosentin täyttöasteeseen, Jantola kertoo

Ennätysmäärä rekrytointeja ja hinta-avoimuus

Jantolan mukaan vuosi 2023 oli ennätysvuosi myös uusien työntekijöiden suhteen. Tempore rekrytoi 9 762 uutta henkilöä. Yhteensä keikkoja teki yli 14 000 eri henkilöä, mikä on peräti 3 000 enemmän kuin aiemmin. Tämä osoittaa, että keikkatyöllä on merkittävä rooli sote-alan ammattilaisten elämässä ja tarjoaa joustavuutta sekä pää- että lisäansioihin.

”Emme tarjoa alan korkeimpia palkkoja, mutta kilpailukykymme keikkatyöntekijöiden joukossa on silti pysynyt vahvana. Palkkamme ovat olleet julkisesti nähtävillä nettisivuillamme, ja myyntihinnatkin on julkaistu syyskuusta 2022 lähtien. Lisäksi lanseerasimme viime vuonna uuden hintalaskurin nettisivuillamme.”

Henkilöstövuokrauksen hintoja pidetään korkeina, mutta tämä mielikuva ei sovi Temporeen, missä hinnat eivät ole korkeita. Tehokkuus ja kilpailukykyiset hinnat ovat kumonneet monet in house -keskusteluun liittyneet kriittiset väitteet.

Tyytyväiset keikkalaiset ja asiakkaat

Jantola haluaa kiinnittää huomiota sekä asiakastyytyväisyyteen, että keikkalaisten tyytyväisyyteen:

-Viime vuonna saavutimme historiallisesti korkeat asiakastyytyväisyysmittaustulokset, mikä kuvastaa yhteistyömme tuloksellisuutta keikkatyöntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Jatkamme yhdessä heidän etunsa ja toiveidensa mukaista polkua myös tulevaisuudessa.

Faktoja Temporen vuodesta 2023:

  • Sijaistyötunteja tehtiin Temporen kautta lähes kolme miljoonaa.
  • Keikkoja teki yhteensä 14 010 henkilöä
  • Uusia sijaisammattilaisia rekrytoitiin 9 762
  • Täyttöaste (kuinka moneen tilaukseen saatiin tekijä) 82 prosenttia (2022 77 prosenttia)
  • Asiakkuudet 12 hyvinvointialueella