Usein kysyttyä

Uusille keikkalaisille

Täältä löydät kootusti uusien työnhakijoiden usein kysytyt kysymykset liittyen keikkailuun.

Pääsääntöisesti Temporen kautta voi keikkailla sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelija tai jo valmistunut. Opiskelijalla tehtävänimike määräytyy suoritettujen opintokokonaisuuksien mukaan. Myös esimerkiksi ateria- ja puhtauspalveluissa sekä varhaiskasvatuksessa on tarjolla keikkatöitä.

Katso infon tallenne ja täytä lomake Tule keikkalaiseksi -sivun ohjeiden mukaan. Haastattelu toteutetaan Teamsin tai puhelimen välityksellä. Kun haluat päästä nopeasti aloittamaan keikkailun, liitä heti lomakkeelle opintorekisteriote tai tutkintotodistus sekä työtodistukset kokemuslisälaskentaa varten.

Rekisteröitymislomakkeen liitetiedostoihin on tärkeää lisätä opintorekisteriote tai tutkintotodistus sekä työtodistukset mahdollista kokemuslisälaskentaa varten jo ennen työhaastattelua.

Valitse Avoimet työpaikat -sivulla työtehtävä ja paina kohdasta ”Hae”, jolloin pääset täyttämään tietosi palvelualustallemme. Jos et ole rekisteröitynyt, täytyy sinun rekisteröityä ennen hakua.

Meillä voivat työskennellä myös alaikäiset, lukuun ottamatta vammaispalvelujen yksiköitä. Alaikäiset eivät myöskään saa tehdä yövuoroja.

Käytössämme on AVAINTES.


Nykyisille keikkalaisille

Täältä löydät kootusti nykyisten työnhakijoiden usein kysytyt kysymykset liittyen keikkailuun.

Palkanmaksuun ja todistuksiin liittyvät kysymykset

Palkanmaksuaikataulu löytyy palvelualustamme Tiedoksi-välilehdeltä. Valitse oman työskentelyalueesi mukainen aikataulu. Aikataulusta näet, milloin tehdyt tunnit pitää olla tallennettuna (työntekijä) ja hyväksyttynä (esihenkilö), jotta ne ehtivät suunniteltuun palkanmaksuun.

Palkkalaskelma on näkyvissä verkkopankissa (toimittaja CGI) viimeistään palkanmaksupäivänä. Paperiset palkkalaskelmat toimitetaan postitse palkanmaksupäivän jälkeen.

Saamme verokorttitiedot sähköisesti suoraan Verohallinnolta. Palkastasi peritään veroprosentti sen tiedon mukaan, minkä olemme saaneet sähköisesti suoraan verottajalta. Jos olet ilmoittanut verokortilla ilmoitettua suuremman pidätysprosentin ennen verokortin tai muutosverokortin hakua, tulee sinun ilmoittaa halutessasi uusi korotettu veroprosentti Temporeen palvelupyynnöllä. Voit tarkastaa oman veroprosenttisi vero.fi -sivulta.

Työ- ja palkkatodistukset saat laittamalla meille palvelupyynnön (ohjevideo palvelupyynnön tekemiseen).

Kilometrikorvaukset maksetaan työntekijälle esimerkiksi silloin, kun työntekijän on täytynyt omalla kulkuneuvolla siirtyä kesken työvuoron toiseen yksikköön. Myös kotihoidon asiakasmatkoista maksetaan kilometrikorvaukset toteutuneiden kilometrien mukaan.

Kilometrikorvaukset merkitään Serenettiin kirjautumalla palvelualustallemme. Avaa Serenetistä työtehtävä, jonka kilometrikorvaukset haluat merkitä ja kirjaa ensin toteutuneet työtunnit. Tämän jälkeen pääset lisäämään uuden merkinnän, ja voit valita pudotusvalikosta kohdan Kilometrikorvaus. Toteumaan tulee syöttää ajettu kilometrimäärä ja lisätietoja-kenttään kuljettu ajoreitti.

Hälytysraha 70 euroa maksetaan vain jo alkaneeseen työvuoroon, tai jos työntekijä pyydettäessä tekee kaksi työvuoroa peräkkäin samassa yksikössä ilman, että asiasta on sovittu aiemmin. Jo alkaneeseen työvuoroon hälytysraha maksetaan työvuoron kestäessä vähintään 5 tuntia. Jos työntekijä tekee kaksi vuoroa peräkkäin, on jälkimmäisen työvuoron kestettävä vähintään viisi tuntia tai siihen asti, kun poissaolevan henkilön työvuoro olisi kestänyt.

Käytössämme on AVAINTES.

Mikäli haluat palkastasi perittävän liiton jäsenmaksun, toimita meille perintävaltakirja täytettynä ja allekirjoitettuna joko skannattuna sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@tempore.fi tai postitse osoitteeseen Palokunnankatu 26, 13100 Hämeenlinna.

Palvelualustaan liittyvät kysymykset

Palvelualustan kirjautumissivulla on Unohtuiko salasanasi? -painike, josta voit tilata uuden salasanan. Samalla sivulla on kohta Unohtuneet tunnukset, jos olet unohtanut sekä käyttäjätunnuksen että salasanan.

Palvelupyynnön saat tehtyä kirjautumalla palvelualustallemme. Hallinta-otsikon alta löydät kohdan Palvelupyynnöt. Katso myös ohjevideo!

Emme voi tietoturvasyistä käsitellä henkilö- ja palkkatietoja puhelimitse. Tämän vuoksi niitä sisältävät pyynnöt ja kysymykset tulee hoitaa palvelualustallamme palvelupyyntöjen kautta. Näitä ovat esimerkiksi työtodistuspyynnöt ja osoitteenmuutokset.

Ilmoittautumislomakkeelle tai omiin liitetiedostoihin on tärkeää lisätä opintosuoriteote tai tutkintotodistus jo ennen haastattelua. Lisäksi liitetiedostoihin tulee liittää mahdolliset muut alan todistukset ja luvat esimerkiksi hygieniapassi, ensiaputodistus, lääkelupatodistus.

Kirjauduttuasi palvelualustalle löydät kohdan Työkalenteri, joka on Hallinta-otsikon alla. Työkalenterin kautta pystyt hallinnoimaan varaamiasi työtehtäviä, varmaa saatavuutta ja työaikamerkintöjä . Ohjevideo työkalenterin käyttöön löytyy täältä.

Tunnit merkataan Serenettiin kirjautumalla palvelualustallemme. Avaa Serenetistä työtehtävä, jonka tunnit haluat merkitä. Pääset näin joko vahvistamaan suunnitellut työtunnit tehdyiksi tai vaihtoehtoisesti merkitsemään tekemäsi työtunnit.

Työskentelyyn liittyvät kysymykset

Pyrimme kiinnittämään työntekijät 1-2 arkipäivän kuluessa. Saat ainoastaan työtehtävään kiinnittymisestä tekstiviestin, eli jos et saa vuoroa, siitä ei tule viestiä. Jos kiinnitys menee pidemmälle, soitamme työntekijälle varmistaaksemme, onko tämä edelleen käytettävissä ko. vuoroon.

Vuoroa kannattaa toivoa, vaikka voisit tehdä vain osan siitä. Jos sait tekstiviestin vapaasta vuorosta, vastaa viestiin siinä olevan ohjeen mukaisesti. Jos löysit vuoron työtarjottimelta, klikkaa painiketta Toivo osittain ja kirjaa kellonajat, jolloin voisit työskennellä ko. vuorossa.

Jos et ole saanut vahvistusviestiä, ei sinua ole vielä kiinnitetty vuoroon. Et voi kiinnittyä työtehtävään suoraan, jos esimerkiksi olet toivonut vain osaa vuorosta tai pätevyystietosi tai lupasi eivät täsmää niihin, joita yksikkö vaatii.

Varma saatavuus tarkoittaa merkintää työntekijän saatavillaolokalenterissa. Varman saatavuuden merkitsemällä tietylle ajankohdalle tarkoittaa sitä, että hänet voidaan kiinnittää tänä ajankohtana oleville työtehtäville suoraan. Varman saatavuuden merkinneet työntekijät menevät etusijalle vuoroja täytettäessä, sillä he kiinnittyvät sopiviin vuoroihin automaattisesti.

Soita asiakaspalveluumme, puh. 03 621 3900. Jos edellisestä keikastasi on pidempi aika, sinulle sovitaan uusi haastatteluaika tietojen päivittämistä varten.

Useat yksiköt vaativat tartuntatautilain mukaista soveltuvuutta. Myös influenssarokotus tulee olla kunnossa influenssakautena. Lisätietoa löydät Keikkalaiselle-sivulta.

Ilmoita soveltuvuutesi järjestelmässämme Luvat ja taidot -kohdassa. Ohjevideokanavaltamme löytyy myös ohjevideo tartuntatautilain mukaisen soveltuvuuden merkitsemisestä.

Yleisen terveydenhuollon toimikortin voi hakea mistä tahansa rekisteröintipisteestä ja se voidaan myöntää Valviran ylläpitämään terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriin (Terhikki-rekisteri) rekisteröidyille terveydenhuollon ammattihenkilöille. Organisaation henkilöstökortti on organisaatiokohtainen ja se voidaan myöntää tarvittaessa muullekin ammattihenkilöstölle. Lisätietoa sote-kortista sekä linkki rekisteröintipisteisiin löytyy Keikkalaisellesivulta.

Rikosrekisteriotetta tarvitaan yksiköissä, joissa on alaikäisiä lapsia tai nuoria. Rikosrekisteriotteen voit toimittaa skannattuna tai kuvana sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@tempore.fi tai postitse osoitteeseen Palokunnankatu 26, 13100 Hämeenlinna.

Tarjoamme keikkatyöntekijöillemme mahdollisuuden valtakunnalliseen LOVe-verkkokoulutukseen, johon sisältyy koulutuksen tentit. Koulutus on tarkoitettu työntekijöille, joilla on yksi tai useampi sijaisuus tehtynä Temporen kautta lähiaikoina. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat voivat suorittaa LOVe-koulutuksen LOP-kurssin, mikäli opinnoista on suoritettu lääkehoidon opinnot. Lisätietoa saat Koulutukset-sivulta tai soittamalla asiakaspalveluumme 03 621 3900.


Työntilaajille & esihenkilöille

Täältä löydät kootusti työntilaajien usein kysytyt kysymykset liittyen sijaishankintaan.

Nopein tapa tehdä tilaus on tehdä se mobiilisovelluksen kautta tai tietokoneella.

Kun tilaukseen kiinnitetään työntekijä, sekä tilauksen tekijä että tilaukseen kiinnitetty työntekijä saavat tästä tekstiviestin. Palvelualustalle kirjautumalla näet myös yksikkösi tilauskalenterin, josta näet, onko tilaukselle kiinnitetty työntekijä.

Jos esihenkilöltä tarvitaan erikseen lupa sijaisen kiinnittämiseen (esim. sijainen toivonut vain osaa työtehtävästä), kannattaa esihenkilön antaa lupa mahdollisimman nopeasti. Sijainen ei ole velvoitettu odottamaan kiinnitystä, vaan hän voi varata toisen työvuoron, jos häntä ei ole vielä kiinnitetty.

Kolme tapaa:

  1. Jos keikka on sovittu suoraan työntekijän kanssa, tee tilaus palvelualustallamme ja valitse ”avoin” statuksen sijaan ”täytetty, asiakas sopinut suoraan”. Sen jälkeen valitse oikea henkilö ”sovittu työntekijän kanssa” -kohdasta.
  2. Jos toivot tiettyä työntekijää, niin tee avoin tilaus ja laita nimi toivottu työntekijä -kohtaan. Työntekijälle lähtee viesti ja hänellä on tietty aika vastata. Jos työntekijä ei vastaa, niin keikka avautuu muille varattavaksi.
  3. Työntekijä voi merkata saatavillaolokalenteriinsa varmaa saatavuutta, jolloin hän kiinnittyy uusiin tilauksiin automaattisesti.

Vasteaika tarkoittaa hakuaikaa, jonka tilaus on avoinna. Tilauksen tekijä saa tilausta tehdessään määrittää vasteajan sovittujen vasteaikasääntöjen puitteissa, minimi vasteaika on 2 h.  Automatiikka määrittää vasteajan, mikäli tilauksen tekijä ei sitä tee.

Avoimet tilaukset näet palvelualustan tilauskalenterista.