25.10.2024 | Uutiset
Temporen sijaispalvelu on edullinen vaihtoehto vuokratyölle
Tempore tuo selvää säästöä sote-alan sijaishankintaan, osoittaa Temporen tuore kustannuslaskuri.
Tempore Henkilöstöpalvelut Oy on julkaissut sijaishankinnan kustannus- ja vertailulaskurin. Se vertailee lähihoitajan sijaishankinnan ratkaisuja kustannusten näkökulmasta.
Mukana vertailussa ovat organisaation oma sijaishankinta, kuten vakituisen henkilöstön yli- ja lisätyöt sekä varta vasten rekrytoitu varahenkilöstö. Muita vertailtavia ratkaisuja ovat kilpailutetut henkilöstövuokrauspalvelut sekä Temporen sijaispalvelu.
−Laskurin avulla voi vertailla kustannustasoa itselle tarpeellisella volyymilla. Siitä näkee myös konkreettisesti, mitkä kaikki kustannuserät tulee huomioida, jotta summat ovat vertailukelpoisia, kertoo Temporen toimitusjohtaja Jaana Jantola.
Laskuri osoittaa selkeästi, että Temporen sijaispalvelut ovat edullisempi vaihtoehto kuin asiakkaan omat ratkaisut tai kilpailutettu vuokratyövoima.
−Hinnat huomioiden todellinen luku on vielä selkeästi suurempi. Suomessa on yli 200 000 sote-alan ammattilaista, ja jos osakin työvoimasta toteutetaan Temporen palvelun voimin, säästöpotentiaali on huomattava, Jantola painottaa.
Temporen laskuri on saanut asiakkaiden keskuudessa myönteisen vastaanoton.
− Tällaiselle työkalulle on selvästi ollut tarve. Monet ovat sanoneet, että laskurin osoittamat luvut ovat sen suuntaisia, mitä he ovat itsekin arvioineet ja laskeneet, Jantola tuumaa.
Sijaisia akuutisti ja nopeasti
Tempore on erikoistunut sote-alan työvoimatarpeisiin ja akuutteihin, lyhytkestoisiin sijaisuuksiin. Jantolan mukaan juuri tämä erottaa Temporen palvelun perinteisestä henkilöstövuokrauksesta.
−Vuokratyössä henkilöstöä vuokrataan yleensä pidemmiksi ajanjaksoiksi; viikoiksi, kuukausiksi tai jopa vuosiksi. Sijaispalvelussa taas on alun perin ollut se ajatus, että sijaisia hankitaan välittömiin, välttämättömiin tarpeisiin. Tällaiset sijaisuudet ovat yleensä akuutteja ja lyhytaikaisia.
Temporen tilauksista noin 93 % on akuutteja, nopeasti alkavia ja kestoltaan yhdestä kolmeen päivään. Vuositasolla tilauksia on noin 400 000.
−Sellaisen volyymin hoitaminen akuutisti 24/7 ei ole tyypillistä henkilöstövuokrausta, Jantola sanoo.
Tehokkuutta yhdenmukaisin prosessein
Temporen tehokkuus ja sitä kautta edullisuus perustuu palvelun systemaattiseen kehittämiseen ja mallinnettuihin, automaattisiin prosesseihin. Tempore on asiakasorganisaatioidensa omistama, ja myös sillä on ollut vaikutuksensa edullisuustavoitteeseen.
− Tavoitteena on alusta asti ollut se, että säästämme asiakkaidemme esihenkilöstön työtä ja hoidamme kaikki työnantajavastuut meillä ketterästi, digitaalisesti ja tehokkaasti, kuvailee Jantola.
Mallinnetut prosessit edellyttävät yhtenäisiä toimintatapoja. Kaikki toimivat tietyllä tavalla, ja myös työntekijöille tarjotaan yhdenmukaiset ja tasapuoliset prosessit.
−Tulokset ovat hyviä ja puhuvat puolestaan. Temporen täyttöaste oli syyskuussa yli 88 %, mihin olemme todella tyytyväisiä, Jantola iloitsee.
Temporelle tarvetta myös tulevaisuudessa
Jantola uskoo, että henkilöstövuokraukselle ja erityisesti sijaispalvelulle on tarvetta myös jatkossa. Hoitoalalla on runsaasti henkilöstöä, joka eläköityy lähivuosina, ja sotepalveluja tullaan tarvitsemaan enenevissä määrin myös suomalaisten väestörakenteen vuoksi.
Jantolan mukaan hyvinvointialuiden taloudellinen alijäämä on johtanut siihen, että sote-alan toimijat ovat vahvistaneet varahenkilöstöään. Se kuitenkin tarkoittaa myös lisävastuita ja taloudellisia satsauksia.
−Kaikkia sijaistarpeita ei voi hoitaa varahenkilöstöllä. Se olisi yliresursointia, sillä poissaolot eivät mene tasaisesti.
Hoitajapulan uhatessa on Jantolan mukaan tärkeä varmistaa, että kaikki sote-alan työ, joka voidaan tehdä, myös saadaan tehtyä.
−Tämä on tärkeää myös niiden työntekijöiden osalta, jotka eivät voi sitoutua vakituiseen tai 100-prosenttiseen työaikaan. Temporen kaltaiselle erikoistuneelle palvelulle on varmasti kysyntää myös tulevaisuudessa.