Jaa artikkeli

Hoitajapula: ”Sarastia-kohun keskeltä nousi myös hyviä asioita”

Hoitajapula-podcastin näkökulmana on tähän asti ollut erityisesti hoitajapula, mutta tässä osassa käsitellään työnantajamielikuvan vaikutusta rekrytointeihin laajemminkin. Sarastia oy:n palkkakohu Helsingissä herätti kysymyksiä, ja vaikutti ja vaikuttaa yhä myös Sarastia Rekry Oy:n toimintaan.

Podcastissa Sarastia-konsernin va. toimitusjohtaja Anette Vaini-Antila ja Sarastia Rekry oy:n toimitusjohtaja Jaana Jantola keskustelevat Helsingin palkkakeissistä, Sarastia Rekryn kilpailukyvystä ja vähän myös inhouse -aseman vaikutuksesta yhtiöiden toimintaan.

Jos alla oleva upotus ei toimi, löydät podcastin myös tästä

Tiivistelmä podcastin sisällöstä:

Anette Vaini-Antila on talousalan ammattilainen, jolla on monipuolinen ja pitkä ura, josta nelisen viimeistä vuotta Sarastiassa. Tänä aikana Sarastia-konsernin neljä yhtiötä ovat kohdanneet monenlaisia tilanteita, osa ilahduttavia ja osa ikäviä. Yksi ikävä tapaus oli Sarastian palkkakohu Helsingissä.

Kohun keskellä

Vaini-Antila ei toiminut Sarastian toimitusjohtajana vuosi sitten, kun Helsingin kaupungin palkanmaksun ongelmat alkoivat, mutta hän on seurannut prosessin etenemistä tarkasti.  Vaini-Antila korostaa, että palkan tulee tulla sovitun mukaan, mutta palkanlaskenta on monen tekijän yhteissumma. Siihen vaikuttavat ihmiset, tekninen toteutus sekä maksuliikenne ja pankit. Mediassa nämä osatekijät menivät usein sekaisin.

Henkilökohtaisestikin tilanne vaati veronsa ja oli aikoja, jolloin tuntui, ettei haluttanut kertoa, missä on töissä, julkisuus oli niin kovaa.

Vaini-Antila on saanut myös va. toimitusjohtajapestin aloittamisen jälkeen monta vihaista viestiä.

Tunnettuus kasvoi

Vaikka Sarastian maine kärsi kohusta, hän korostaa, että nyt Sarastia on erittäin tunnettu, mikä on myös hyvä asia. Hän kannustaa keskittymään positiivisiin asioihin ja kehittämään toimintaa. Eiliselle ei voi mitään ja eteenpäin on mentävä.

Sarastia-vuosiin on liittynyt myös iloisia asioita, joista yksi on ollut Sarastia Rekryn menestys. Vaini-Antila uskoo, että Sarastia Rekryn tulevaisuus näyttää valoisalta, kunhan keskitytään kehittämään toimintaa ja tarjoamaan asiakkaille tehokasta ja avointa palvelua.

Myös inhouse-yhtiön kilpailukyky on arvioitava

Vaikka palkkakohun kautta myös inhouse-yhtiömuoto sai kyytiä, Vaini-Antila korostaa, että palveluiden tarjoaminen asiakkaille, jotka omistavat yrityksen, voi olla hyvä tapa toteuttaa palvelut. Jokaisen yrityksen kilpailukyky on kuitenkin arvioitava erikseen.

Sarastia Rekry julkaisi inhouse -keskustelun takia hinnoittelunsa, mikä oli iso askel. Hintojen ja toiminnan avaaminen todisti, että palvelu on tehokasta. Anette Vaini-Antila kiittelee tätä avoimuutta, vaikka se jäikin julkisuudessa hieman inhouse -kritiikin varjoon.

Kuuntele Hoitajapula-podcastin aiemmat jaksot:

”Sote-alalla huonoa johtamista saatetaan sietää sillä varjolla, että työ on merkityksellistä”

”Työntekijöille on tarjottava osallistuvuuden kokemus ja vaikutusmahdollisuudet työhönsä”

”Työsuhteiden kestot ovat lyhenemään päin ja se haastaa meitä työnantajana”

”Yksittäiset ratkaisut eivät riitä, tarvitsemme kuuden kohdan kansallisen strategian työvoimapulan poistamiseksi”