Jaa artikkeli

Sarastia Rekry Kemiönsaarella: ”Siirtymävaihe kestää hetken, mutta aina voi soittaa ja kysyä”

”Voiko aloituskeskustelun käydä ruotsiksi? Voiko love-koulutuksen tentin järjestää ruotsiksi? Mistä tietää kuka on tulossa keikalle? Minkälainen ruotsinkielentaito tarvitaan sijaisuuksiin ruotsinkielisellä alueella?” Tällaisia kysymyksiä esitettiin Sarastia Rekryn info-tilaisuudessa Kemiönsaaressa 10.3.

Saren sopimus Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) kanssa on alkanut 1.1.

Anu Oksanen kertoi esihenkilöille Sarastia Rekryn prosesseissa Varsinais-Suomen hyvinvointialueella

Kemiönsaarella, Paraisilla ja Sauvossa sijaitsevien yksiköiden esihenkilöitä kokoontui infotilaisuuteen Almakodin tiloihin Kemiössä. Tilaisuutta veti asiakkuuspäällikkö Anu Oksanen Sarastia Rekrystä ja mukana oli myös asiakkuusjohtaja Ralf Wolin.

Paitsi kielikysymys, myös monet uuden sijaisjärjestelyn yksityiskohdat pohdituttivat esihenkilöitä.

Anu Oksanen rauhoitteli osallistujia:

”Siirtymävaihe kestää hetken, mutta aina voi soittaa ja kysyä!” Alkuvaiheessa haasteena on esimerkiksi jo olemassa olevien sijaisten siirtyminen uuteen rekisteriin. Käytännössä se hoituu yhden kaavakkeen täyttämisellä, mutta jos ongelmia tulee, apuakin löytyy.

Almakoti Kemiönsaaressa on yksi niistä  yksiköistä, joihin Sarastia Rekry hankkii sijaiset Varhan kanssa tehdyn sopimuksen nojalla.

Esihenkilöiden taas on opeteltava tilaamaan sijaiset sovelluksen kautta.

Monikanavainen asiakaspalvelu toimii arkisin ja viikonloppuisin ja Anunkin puhelimeen saa soittaa virka-aikaan.

Ja alun kysymyksiin löytyi vastaukset: kyllä, asiakaspalvelusta löytyy ruotsin kielen osaajia, Love-tenttimisen järjestämistä ruotsiksi tutkitaan ja esimiesten järjestelmästä kyllä näkee, kuka keikalle on tulossa jo etukäteen. Ja sijaisuuksiin riittää yleensä jonkinlainen ruotsin kielen taito, sujuva sen ei tarvitse olla.

Muutoksia Sarastia Rekryn prosessit kuitenkin aiheuttavat. Kun aikaisemmin kukin yksikkö keräsi omaa sijaispooliaan yhteystietoineen, nyt voi hyvin naapurikunnastakin napata keikan tai Kemiön kesämökkiläinen tulla tuuraamaan muutamaksi päiväksi. Tässä auttaa Saren valtakunnallisuus ja sähköiset sovellukset.

Rebecka Pahlman on ollut pääasiassa tyytyväinen Sarastia Rekryn järjestelmän toimintaan Paraisilla

Vastaava ohjaaja Rebecka Pahlman Paraisten kotihoidosta oli tullut naapurikuntaan infotilaisuuteen. Hänellä oli kokemusta järjestelmän käytöstä parin kuukauden ajalta.

”Ensin oli alkukankeutta, mutta silloin kun silloin kun se toimii, niin silloin se toimii hyvin. Alussa on ollut haasteita siinä, että kaikki ovat oppineet mitä kaikkea pitää tehdä, että rekrytointi menee ihan loppuun asti.” Palman kertoo.

Palman oli infotilaisuuden antiin tyytyväinen. Hänellä oli muutamia kysymyksiä, joihin sai vastaukset. Hän on osallistunut myös Teamsin kautta muutamaan koulutukseen.

Keikkoja Varhan alueelle on varattavissa täältä.