Jaa artikkeli

Kuinka napsitaan tulevaisuuden tekijät jo opiskeluaikana?

5000 sijaistyöntekijästämme lähes joka viides on opiskelija. He eivät ole vain runsaasti edustettuina, he myös tekevät paljon töitä.

Kaikki sote-asiakkaamme, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, ottavat mielellään opiskelijoita sijaisuuksiin. He pystyvät usein reagoimaan nopeasti akuuttiin tarpeeseen ja ovat joustavia työaikojen suhteen.

Kysyntää löytyy, mutta osaavatko opiskelijat tulla hakemaan töitä? Vastaus on on, että eivät.

Opiskelijoiden rekrytointi vaatii, että olemme jatkuvassa yhteydessä oppilaitoksiin. Työelämäyhteistyöstä puhutaan nykyään paljon, mutta olemme huomanneet, että käytännöissä olisi paljon parantamisen varaa.

Tässä 3 vinkkiä, joilla olemme vieneet oppilaitosyhteistyön tuottavammalle tasolle

Emme vieraile kouluissa, me haluamme olla osa oppilaitosta. Miksi väylä työelämään olisi jotain sellaista, mikä piipahtaa paikalla pari kertaa vuodessa? Työelämään pääseminenhän on koko koulutuksen tarkoitus.

Oppilaitosyhteistyö osana palvelun käyttöönottoa. Kun uusi kunta aloittaa yhteistyön kanssamme, kartoitamme saman tien alueen oppilaitokset. Sen jälkeen käymme keskustelemassa, millaista yhteistyötä aletaan toteuttaa. Oppilaitos saa saman tien aloituspaketin, jolla he saavat opiskelijoiden rekrytoinnin käyntiin.

Reagoimme kouluvuoden kiertoon. Uudet opiskelijat aloittavat syksyllä ja vuoden vaihteessa. Suurin osa valmistuu keväällä tai loppusyksystä. Näihin ajankohtiin satsaamme hyvissä ajoin tehostetulla markkinoinnilla, jonka aikana kontaktoimme kaikki listoillamme olevat oppilaitokset ja selvitämme, mitä eri kanavia ja tilaisuuksia meillä on tavoittaa opiskelijat. Esimerkiksi uusien opiskelijoiden orientaatiopäivien aikana on loistava hetki saada ensimmäinen kontakti tuleviin työntekijöihin.

Oppilaitosyhteistyön hyödyt seudulle

Keikkatyön avulla opiskelija pääsee laajasti tutustumaan seudun työmahdollisuuksiin. Moni työllistyy harjoittelun kautta, mutta silloin hänen työpanoksensa jää siihen yhteen yksiikköön, jossa hän on harjoittelunsa tehnyt. Sarastia Rekryn keikkatyöntekijänä opiskelija näkee koko seudun hänelle sopivat työt ja koko seutu hyötyy hänen osaamisestaan.

Yhä useampi työntekijä haluaa tehdä töitä omien aikataulujensa mukaan. Keikkatyön mahdollistaminen pitää seudulla myös nämä osaajat.

Kun opiskelijat ovat Sarastia Rekryn sijaisrekisterissä, heidän osaamisensa on koottu samaan paikkaan. Näin hahmottuu, millaista osaamista ja kuinka paljon seudulta löytyy.